kedd, 17 október 2017

 

 

 

Kedves vásárlóink!

Webáruházunk új címre költözött!

Új címünk:

 

VEGAN FOOD MARKET

by BiOrganik

 

 

http://veganfoodmarket.hu

Édesítő körkép a piacról

 

Manapság elég nehéz kiigazodni az édesítők piacán: nádcukor, fehér és barna cukor, fruktóz, gyümölcscukor, xilit nyírfából, juharszirup, méz, agavé, rizs, árpa maláta, tápióka, kukorica maláta, szilva, datolya, tönköly búza, zab, füge szirupok. A teljesség igénye nélkül mi mégis szétnéztünk.

Így felmérés szerint hazánkban az egy főre jutó cukorfogyasztás eléri a negyven kilót. Ilyen adat mellett nem mellékes, hogy édesítő gyanánt mit veszünk magunkhoz.

A kristály cukor ill. barna cukor-egyre megy! A fehér cukor egészségtelen hatásairól sokat lehet olvasni. Orvosok és kutatók szerint a trombózis, szívinfarktus, köszvény és különféle emésztőrendszeri betegségek kialakulásában is szerepet játszik fogyasztása. Szerencsére egyre inkább beépül a köztudatba, hogy érdemes mellőzni ezt az agyonfinomított és természetesnek koránt sem mondható édesítőt. Rossz helyen keresgélünk, ha barna cukorért nyúlunk a fehér helyett, hiszen ez sem sokban különbözik fehér társától. Ugyanúgy rombolja az egészséget, csak minimális mennyiségű vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, bár sokszor még azt sem, hiszen van, hogy csupán a fehér cukorhoz kevernek egy kis színezéket és ezután nevezik el barnának. Általában melaszt adagolnak a kristálycukorhoz és így kapjuk meg a barnacukrot.

A nádcukor természetes, vitamindús megoldás. A nádcukor esetén már sokkal több pozitív hatásról számolhatunk be. A finomítatlan nádcukor megőrzi a növényi nedv értékes tápanyagait, gazdag nyomelemekben és ásványi anyagokban. Fogyókúrázóknak és cukorbetegeknek azonban nem ajánlott annak ellenére, hogy kalória tartalma kisebb, mint a fehér cukoré. Színe csillogóan barna, íze kellemes és természetes. Megér egy próbát!

A méz a méhek ajándéka, fő alkotóeleme a gyümölcscukor, a szőlőcukor és a víz, emiatt közepes a glikémiás indexe. A mézet nem kell bemutatni, hisz mindenki tudja, hogy számos pozitív hatással rendelkezik, sok fajtáját ismerjük és alkalmazzuk. Vigyázzunk azonban, mert sokszor vizezik és cukrozzák, illetve származhat antibiotikummal kezelt kaptárból, ezért érdemes bio verziót választani ebből is. Sütésre nem alkalmas!

A gyümölcscukor vagy fruktóz az egyszerű cukrok közé tartozik. Nevét onnan kapta, hogy gyümölcsökben és zöldségekben fordul elő. A finomított cukrok közül a legkedvezőbb élettani hatású, bár vitaminokat nem tartalmaz. Felszívódása  hosszabb ideig megy végbe, lassan emeli meg a vércukor szintet. Kiemelkedő az édesítő képessége! Mintegy 30-50%-al magasabb a kristálycukorénál, így kevesebbet is kell használni belőle. Egyszerű és olcsó megoldás édesítésre. Cukorbetegek is fogyaszthatják, de számukra gyümölcscukorból napi 30 grammnál több nem ajánlott.

Sokféle szirupot ismerünk - agavé, juhar, tápióka, rizs, különböző maláta szirupokat. Egyes megközelítések szerint a növényi szirupok az emberi szervezet számára a legkedvezőbb édesítőszerek. Jellemzően magas ásvány ianyag és vitamin tartalommal rendelkeznek. Sok fajtája kapható, legismertebb a kanadai specialitás, a juharszirup, mely önmagában, édességnek sem utolsó. Különlegességnek számít a rizs és maláta szirup. Barna rizsből, kukoricából vagy akár árpából is készülhet maláta szirup, amely összetett szénhidrát, lassan emeli a vércukorszintet és a következő étkezésig szinten is tartja. Hosszan szolgál energiaforrásként, nyugtat és ellazít. Az árpamaláta-szirup tartalmaz kalciumot, vasat, káliumot, nátriumot, foszfort, magnéziumot. A tápióka az Afrikában őshonos manióka gyökeréből kivont keményítő. Leve gazdag fehérjében, vitaminokban és ásványanyagokban. Érdemes kipróbálni mindegyiket és kiválasztani azt az ízvilágot, ami számunkra a legízletesebb.

Az eritritol a fogyókúrázók kedvence lehet: olyan természetes cukoralkohol, amely gyümölcsökben is előfordul. Legnagyobb előnye, hogy kalóriamentes, így ideális édesítőszer lehet fogyni vágyóknak és cukorbetegeknek. Nincs hatással az inzulintermelésre, ezáltal cukorbetegek fogyaszthatják. Nincs kellemetlen utóíze. Candida diétán lévők  is használhatják.

A xilit, vagy hétköznapi nevén nyírfacukor, az utóbbi 5 évben nagyon kedvelt édesítővé nőtte ki magát. Ez egy természetes eredetű édesítőszer, olyan édes kristályos szénhidrát, amely számos zöldségben és gyümölcsben, de magában az emberi szervezetben is előfordul. Diétázók és cukorbetegek is fogyaszthatják, azonban érdemes mértékkel használni, mert hashajtó hatással bír. Harmincöt évnyi rendszeres klinikai vizsgálatok azt bizonyították bizonyítják, hogy a xilit a fogak szempontjából ideális édesítőszer. Csökkenti a lepedékképződést, sőt kimutatták, hogy a xilit akár 80%-kal is képes csökkenteni a fogszuvasodást. A fehér cukorhoz képest a xilitben 40 százalékkal kevesebb a kalória és 75 százalékkal kisebb a szénhidrát tartalma. Rendkívül alacsony, 7-es glikémiás indexe révén segíthet a megfelelő vércukorszintet fenntartani.

Dr. Jakab Tibor belgyógyász szakorvos, természetgyógyász véleményét kérdeztük...


- Hippokratész azt írta, hogy a „halál a belekben lakozik”. Első olvasatra meglepő nézet, mert az ember inkább azt gondolná, hogy a szív, a tüdő, vagy éppen az agy betegségei sokkalta veszedelmesebbek, mint a bélműködés zavarai.

 

A máig nagy tiszteletnek örvendő görög orvos azonban mégis elsősorban a belek egészségének fontosságát hangsúlyozta! Gondoljuk át alaposan ezt a véleményt, és rájövünk arra, hogy komoly igazságtartalma lehet. Ha az ember bélműködése ugyanis nem megfelelő, a tápanyagok, vitaminok, nyomelemek nem szívódnak fel, nem kerülnek a szervezetbe, különféle hiányállapotokat okozva.

 

A táplálék a felszívódás lehetőségének hiányában a belekben pangva egyszerűen elrohad, kedvező feltételeket szolgálva a kóros gombák, baktériumok elszaporodásához. Mindezeknek hiánytünetek, kisebb-nagyobb pangások, enyhébb mérgezettségi állapotok, hasi feszülések és görcsök, következményes keringési zavarok, székletzavarok, lesznek a következményei...